Google Gmail zavádí užitečnou funkci, která bojuje proti spamu! Oceníte ji?

Originál článek publikovaný na: Google Gmail zavádí užitečnou funkci na boj proti spamu!

Gmail přidává funkci odhlášení emailového zpravodaje jedním klikem Tlačítko se zobrazuje přímo pod předmětem vedle odesílatele Funkce je dostupná pouze pro iOS Určitě to znáte, každý den zahlcený email a neustálé promazávání spamu kvůli bombardování newslettery firem. Spousta z uživatelů dokonce neví, jak tyto zpravodaje odhlásit a některým zase proces hledání odkazu může připadat zdlouhavý.…

Podobně jako u internetové reklamy i za newslettery jenenažranost odesílatellu kdyby to posílali dvakrát měsíčně nikdo zase zlobit nebude když to posílají Několikrát týdně všichni odhlašují. Diktovano, neb na mobilu klávesnice zakrývá editační okno

V zásadě s tebou souhlasím Honzo, ale bohužel ta situace je mnohem složitější než se zdá. Je ale pravda, že můj pohled je trochu jiný, jelikož se na to dívám i očima provozovatele.

Pokud bychom vzdali v úvahu, že na jednoho poctivce připadne 10 lumpů (alespoň co se týče množství emailu), tak na to vždy doplatí i ten jeden poctivec, který dříve nebo později dojde do stavu, kdy se musí rozhodnout, zdali se bude chovat jako lump, nebo …

Ukážeme si třeba na příkladu reklamy:
Ty jako uživatel projdeš za měsíc cca 500 webů, z toho třeba 25 % bude mít web plný reklamy, kde jí bude až příliš. To tě pochopitelně bude štvát a pokud ty weby ze svého procházení nevyřadíš (což udělá jen málokdo), ale místo toho si nainstaluješ AdBlock, tak jistě nebudeš pro zbylých 75 % webů, kde je reklama OK AdBlock složitě vypínat.

Jaký to bude mít následek? I těch 75 % webu, kde to doteď bylo OK, přichází o výdělek a aby mohly dál fungovat, a provoz webu zaplatili. musí logicky zvýšit podíl reklamy na webu. A budou na to doplácet ti, kteří AdBlock doposud neměli. Jenže i ty navýšení počtu reklamy začne po nějaké době štvát a AdBlock si naistalují taky :(.

Pokud bychom si to chování chtěli ukázat na emailech. Tak tam je model podobný i když ne stejný. Pokud se nějaký odesílatel emailů, začne chovat jako lump a odesílat spam emaily, začne email provider (Google, Amazon …) hledat cesty jak SPAM detekovat a zadržet aby neobtěžoval jejich zákazníky. No jo, ale žádný systém není dokonalý a nějaké % emailu od korektních odesílatelů bude i tak mylně detekováno jako spam. A dál už koloběh asi znáš, je velmi podobný jako u reklamy.

V tom všem je potřeba ještě vzít v potaz, že oni lumpové v tom umí chodit a vždy najdou skupinku, jak to či ono ke svým zákazníkům, nebo spíše obětem protlačit. Ne že by v tom ti poctivci chodit neuměli, ale tím jak se snaží vytvářet nějakou přidanou hodnotu a email, nebo reklama je pro ně pouze jako prostředek, jak vytvořenou hodnotu dostat k lidem, už jim nezbývá tolik sil a prostředků pro obcházení různých opatření, jako to dělají ti lumpové.

Celý proces spam filtrů je pouze dočasný hotfix. Pokud ale chceme trvalé řešení, je potřeba začít u edukace koncových uživatelů. Jen pokud se lumpům jejich práce nebude vyplácet, nikdo nebude klikat na jejich podvodné, nebo spam emaily, případně lidé přestanou chodit na weby přeplněné reklamou, jen tehdy se celá situace radikálně zlepší.

Ale kdo by v dnešní rychlé době, chtěl dělat něco tak zdlouhavého a nezajímavého, jako je takto masivní a nevýdělečná edukace uživatelů? Pro firmy to moc zajímaví není, jelikož většina uživatelů za to nejsou ochotni platit. A státy? No státy jsou co se týče digitalizace a digitální gramotnosti s nadsázkou na úrovni MS-DOS a kdejaký startup je strčí do kapsy.

Takže za sebe říkám, že jediným opravdu funkčním a trvalejším řešením je zdlouhavá a globání edukace koncových uživatelů.

A co můžeš ty jako jednotlivec udělat pokud ti příště přijde spam? Prostě ho nahlas na pár kliknutí. Co dělat pokud ti vadí reklama. Obsah si zaplať pokud je to možné, dej provozovateli feedback, že ti reklama vadí a pokud se nic nezmění, web nenavštěvuj. Chápu všechno jsou to rady, kdy se výsledek neodtaví hned a proto jsou v době dopaminových bomb (TikTok, Facebook …) tak málo atraktivní.

Možná ještě perlička na závěr. Z čeho myslíš že žijí AdBlocky? Velka část pokrytecky z reklamy, ale i zde to není tak jednoduché, jak se zdá. Pro úplnost jsem se zeptal ChatGPT. Dá se tvrdit, že AdBlocky žijí z reklamy?

Ano, lze tvrdit, že některé AdBlocky částečně “žijí z reklamy”, ale je to trochu komplikovanější. Některé AdBlock řešení mají model známý jako “Acceptable Ads” (Přijatelné reklamy), kde reklamníci mohou zaplatit za to, aby jejich méně invazivní reklamy byly zařazeny na seznam výjimek a nebyly blokovány. Tento model je založen na myšlence, že některé reklamy, které nejsou rušivé nebo agresivní, mohou být uživatelům prezentovány, čímž se podporuje internetový obsah, který je jinak financován reklamou.

Nicméně, tento model je často zdrojem kontroverzí. Kritici tvrdí, že toto praktikování je v rozporu se základním účelem AdBlocků, kterým je odstranění všech reklam. Uživatelé AdBlocků si většinou mohou zvolit, zda chtějí tuto možnost „Přijatelných reklam“ povolit nebo zakázat.

Takže zatímco některé AdBlocky mohou částečně získávat příjmy z reklam prostřednictvím těchto programů, mnohé z nich hledají jiné způsoby financování, jak jsem popsal dříve, aby zůstaly věrné svému závazku blokovat reklamy.

Omlouvám že za tu hromadu textu, ani sám jsem nečekal, že se tak rozepíšu :slight_smile:

1 Like