Zamyšlení: Je pirátství v roce 2025 přežitek, nebo má své opodstatnění?

Originál článek publikovaný na: Pirátství v roce 2025: Váš hrdinský boj, nebo jen pohodlná výmluva?

Pirátství se proměnilo, ale nezmizelo. Proč v roce 2025 stále existuje? Dostupnost obsahu není samozřejmost. Kde selhávají streamovací služby? Stahování a blokování reklam: neviditelné škody zasahují tvůrce Pirátství nás provází od dob, kdy byly první filmy dostupné pouze na VHS kazetách a první software se šířil na disketách. Od té doby se technologie dramaticky proměnily,…

Opravdu není pirátství krádež, stejně jako není znásilnění nebo genocida. Při krádeži vzniká reálná škoda, při pirátství pouze hypotetická. (pokud by obsah nešel upirátit, tak je celkem malá pravděpodobnost, že by si to člověk zaplatil, mnohem pravděpodobnější je, že by sáhl po obsahu zdarma a peníze by dal za něco jiného)

A tak moc jsem se snažil vysvětlit, proč se na to nedá pohlížet stejně. Jízda načerno je také jen hypotetická škoda, že?

Autorská práva dle mého dost zaspaly dobu. Celý ten koncept je už dávno dost přežitý a silně ovlivnění zájmovými skupinami - tedy firmy, která vlastní autorská práva. Nejlepším příkladem je Disney, který i přes nějaký limit autorských práv dokázal jejich platnost prodloužit prosazením u politiků.
Dříve to možná mělo nějaký smysl, ale platnost 50 let po smrti autora je v dnešní uspěchaný době přehnaný, obzvláště kdy na třeba na film, který neměl nějaký větší úspěch si za 5 let nikdo nevzpomene.
Většina lidí je potom znechucená vybíráním poplatků od OSA, zejména za CD a DVD na které už dávno nikdo nic nelegálního nevypaluje. A teď se to rozšířilo o telefony, což už taky dost lidí naštvalo, když většina lidí má předplacené služby.
Další téma budou poplatky ČT a ČRO. Což jsou naprosto zkostnatělé firmy nad kterými není žádný dohled. Obě služby mají úplně zbytečně mnoho stanic, přitom většina mladých vůbec nic nesleduje, protože obsah je strašný a musíme jim platit povinně nemalé částky.

5 Líbí se

Tohle je vlastně velmi zajímavé téma a zamyšlení, díky za něj @Libb

Máte pravdu, že technicky to není stejné jako krádež věci v obchodě – originální film nebo písnička nikomu nezmizí. Jádro problému je ale v tom, že tvůrce (režisér, hudebník, vývojář) nedostane zaplaceno za svou práci, kterou někdo jiný zdarma využil. I když si to možná nekoupil, tvůrce přichází o reálný příjem, který potřebuje k tomu, aby mohl tvořit dál. Proto se to často přirovnává ke krádeži – jde o neplacené využití cizí práce a hodnoty.

:pirate_flag: Na krádež vs pirátství se můžeme dívat z několika úhlů pohledu :eyes:

  • Sémantický/Lingvistický Úhel
  • Ekonomický Úhel
  • Právní Úhel
  • Etický/Morální Úhel
  • Psychologický Úhel

Sémantický/Lingvistický Úhel - mnohem důležitější než to jak to nazýváme, je zdali chápeme co tím myslíme

Ekonomický Úhel - v obou případech dochází k obohacení na jedné straně a ke ztráte na straně druhé (producenta), to jak je velká a zdali to vadí, je spíše otázka etiky, ale ke škodě dochází v obou případech

Právní Úhel - tady souhlas s @Freferg_Freferg právo obzvláště v digitalním světě hodně zaspalo a některé věci jsou postavené na :upside_down_face: a že jich není málo

Etický/Morální Úhel - to zdali je to etické i v případě, že by v naších očích zloděje okrádal zloděj, je už apel na individuální vnitřní kompas.

Psychologický Úhel - velká spojitost s morálním kompasem, ale zde platí nejspíše pravidlo, že pokud se někdo rozhodne krást/pirátit (platí pro oboje), najde si dost protiargumentu, jak si to ospravedlnit sám před sebou (stejná praktika se používá i ve válkách “to přece nejsou lidí” atd.)

Chápu i myšlenku, že ‘pirát’ by si daný film nebo hru třeba stejně nekoupil a že stažením vlastně šíří povědomí – dělá jakousi reklamu.

Co mě osobně pomáhá s morálním kompasem v digitálním světě, je přenést danou situaci z digitálního světa do toho reálného. Třeba na pekaře :baguette_bread:

Zkusme to ale zase s tím pekařem: Bylo by v pořádku říct mu: ‘Buďte rád, že jsem si vzal váš rohlík zadarmo. Stejně bych si ho dnes nekoupil, měl jsem chuť na chleba. Ale aspoň jsem ochutnal a řeknu kamarádům, že je dobrý – třeba si ho někdy koupí oni!’?

Pekař ale neví, jestli si ten rohlík nekoupíte jindy, nebo jestli vaši kamarádi opravdu přijdou a zaplatí (a nevezmou si ho taky zdarma ‘na ochutnávku’). Hlavně ho ten rohlík stál suroviny, energii a práci. Nemůže spoléhat na to, že mu náhodné bezplatné ‘ochutnávky’ možná někdy v budoucnu přinesou zisk. Kdyby si takto bral rohlíky zdarma každý druhý s tím, že mu dělá reklamu, pekař by brzy zkrachoval, i kdyby o něm všichni věděli.

Stejně tak tvůrci obsahu – potřebují reálný příjem, aby mohli zaplatit lidi a náklady a tvořit dál. Nemohou fungovat jen z naděje, že jim neplacené ‘šíření povědomí’ možná někdy něco vynese.

Ano také je to hypotetická škoda, i když alternativ možnosti přepravy z bodu A do bodu B je řádově mnohem méně než alternativ trávení volného času. Jízda na černo ale také není krádež. Jinak za blokátory reklam si můžou tvůrci obsahu sami, kdyby nebyli nenažraný a nezacpali to reklamním balastem (mnohndy se zvukem a autoplay videi, což považuju za nejhorší zvěrstvo) tak, že skoro není vidět původní obsah, tak by žádný blokátory nevnikly, bohužen na to trpí i slušní provozovatelé. Já osobně jsem před cca 3 lety přešel v rámci degooglifikace na Brave, který to má by default v sobě a ani nevím, kde se to vypíná

1 Líbí se

Chápu tvůj pohled, ale téměř vždy je na začátku nějaký silný podnět něco změnit:

  • hodně reklamy na webech - adblock
  • ochrana dětí před pedofily - ztráta koncového šifrování v kecálcích
  • denacifikace - ignorování suverenity státu a válka

Silný záměr něco změnit, jen meřítko hodně jiné. Otázkou pak už je jen to, zdali to k pozitivní změně vedlo, nebo se stalo jen alibi z pohodlnosti?

S tím pekařem je to mimo, kdybyste to s ním chtěl srovnat, tak by to bylo ne vzít rohlík zadarmo, ale upéci si ho doma podle jeho receptu

To není pravda. Když jsem chtěl dříve konkrétní film, stáhnul jsem si ho z Ulozto. Pokud na Ulozto ani jinde film nebyl, tak jsem si ho koupil na originálním DVD nebo šel do kina. Což se stalo tak 3x do roka. Takže kdyby Ulozto nebylo, tak by tvůrci filmů vydělali mnohem více.

1 Líbí se

Ohledně pirátství se mi nejvíce líbilo, že jsem tak viděl i filmy, které se jinak nedaly sehnat nikde. Ani za peníze. Prostě na Ulozto jsem úplně v pohodě sehnal například nejlepších pět uměleckých filmů Indonésie a nyní je nenajdu vůbec nikde. Ani kdybych je chtěl zaplatit. Pro mě je nabídka nyní docela chudá. :frowning:

3 Líbí se

To asi není totéž ně? Proto aby vznikl produkt (ale vlastně i služba), v tomto případě rohlík, tak je potřeba mít na vstupu, kromě zmíněného receptu (návodu - soupis ingrediencí a postup jak je dát dohromady) mnohem více a vše může zásadně ovlivnit kvalitu výstupu.

  • zmíněný recept
  • kvalitní vstupní suroviny
  • čas někoho
  • skill tvůrce (recept není vše)
  • fyzický prostor
  • místo k prodeji
  • nejspíše i technické vybavení s určitou mírou opotřebení v čase

(analogicky tyto věci potřebuješ i když děláš SW, skládáš hudbu, produkuješ film, nebo provozuješ web …)

Pokud by jsi ale na své analogii trval, to by se to pak ale hezky otočilo a ty ses by ses stal pekařem (investoval vše vše zmíněné) a ostatní by k tobě chodili na rohlíky zadarmo a ty bys jim za to byl vděčný :slight_smile:

Souhlas, pokud chceš něco není masově komerčně zajímavé, nejspíše nemáš jinou možnost než se porozhlédnout (ne)oficiálně. Jelikož to prostě na běžném “komerčním” trhu nedává smysl poskytovat/prodávat :innocent:

1 Líbí se

Kdyby třeba na netflixu bylo všechno ze všech služeb, tak si to koupím, ale dívat se dá jen na pár věcí, na Kodi SC které teď skončilo bylo všechno i staré tituly a ze všech platforem, za pár korun, platit všechny služby zvlášť se nedoplatím, jasně, nemáš na to, čti si, ale já na to měl, jen nelegálně :grinning_face: reklamy na stránkách? Dřív stačily malé a pár reklam, teď je to obrovský vyskakující agresivní humus tak bohužel blok a nemáte nic, dobře vám tak

2 Líbí se

Ono dost těch umělecky zajímavých filmů prodávaly v Levných knihách na DVD za 49 Kč. Z nich se to nejspíš pak dostalo na Ulozto. Bohužel ty levná DVD skončila a tak jejich obsah už není nikde.

Jo kdyby se jednotlivé platformy domluvili a stačilo jedno předplatné a mohli bychom koukat na všechno, tak by to bylo cool. Pokud bychom si opravdu chtěli koupit vše (protože všude je něco zajímavého), tak jsou to už tisíce měsíčně a to je fakt masakr.

Kodi Stream Cinema s daty z Webshare. No, nedá se nic dělat. Ale takto nějak by měla vypadat opravdu prozákaznicky postavená kvalitní služba. Jen třeba o chlub dražší a zcela legální.

S tou reklamou na webu je to složitější než to vypadá. S příchodem AdBlocku, cookies consent (lišta na ochranu soukromí) atd., vydavatele přicházejí o velké množství financí. A to všichni nehledě na to zdali patří k těm “zlým”, nebo “dobrým”.

Jak to dopadne? Velká část z nich zkrachuje a ta druhá polovina “zamaskuje” placené články za běžný obsah (pokud tedy nepůjdou rovnou za paywall komplet). Tak nebo tak, pokud mají online vydavatelé/magazíny fungovat, někdo to zaplatit musí.

A pokud se za produkt (službu) neplatí, produktem jste vy :shushing_face:

3 Líbí se

Hmotně platí “originální film nebo písnička nikomu nezmizí” - ale zmizí z dosahu i digitálně a to i tomu, kdo za autorská práva k onomu dílu nějakou formou zaplatil.
Já prostě nechci místo sprostých slov ve skladbě/filmu, která tam podle autora patří, poslouchat pakorekce nebo hledat a doufat v explicit verzi v něčí nabídce.
A také nechci dohledávat, kdo ve svém portfoliu má film s konkrétním dabingem -DabDB - Česká dabingová databáze
Morální bariéra padá v závislosti na míře svobodné volby. Pro osobní potřebu je společenská nebezpečnost v oparu kolektivní viny formou OSA (apod.) těžce diskutabilní. Já nechci slyšet nějaké Jandy, Vondráčkové, Klusy, Hrůzy, Rybičky ani ve výtahu, tak proč jim platím?

1 Líbí se

Zrovna adblocky bych z takového článku vynechal.Dokud nemá reklama na netu jasně a neměnitelně daný rámec,prostor a pravidla,tak jiná obrana není.Spousta společností už přešla na model,řekněme vydírání-zaplať a neuvidíš reklamu,nic navíc ale nečekej.Nebo ještě drzejší Seznam-zaplať trochu a pořád uvidíš reklamu,to už je na přesdržku.Navíc,kde máte třeba mnou užívaný typ adblocku,který likviduje jen agresivní formu reklamy.Tím je myšlena hlavně reklama přehrávající automaticky zvuk nebo video,čímž mi na PC paradoxně a drze ruší placený poslech hudby anebo mě na mobilu(videoreklama) doslova okrádá o mnou placená,drahá mobilní data.Takový typ adblocku,ponechávající neagresivní reklamu je výhrou jak uživatele,tak pro tvůrce a bitej je jen nevychovanej a nenažranej reklamák.

U těch digitálních kopií čehokoliv, kterých dalším prodaným kusem neubyde, je potíž v něčem jiném. Když se tvůrce rozhoduje, zdali vůbec bude nějaké dílo tvořit, udělá si na začátku přibližnou kalkulaci. Kolik může investovat:

  • do samotné tvorby
  • do postprodukce
  • marketingu
  • za kolik prodat licenční práva
  • atd.

Obdobně je to i u produktu. Pokud se stane že 50 % lidí si hmotný, nebo nehmotný produkt (u)krade/upirátí. Kalkulace tvůrce je v mínusu a skončil, další díly/produkty už nebudou.

Takže jasně kopírováním neubývá, ale stejně to tvůrce poškozuje a někdy dokonce tak, že skončí.

Právě AdBlocky jsou velmi častým příkladem často opomíjeným pirátským chováním. Někdo by řekl že možná až alibistického, které si uživatelé ospravedlňují např:

  • mají moc reklamy
  • reklama je agresivní
  • hájím svou bezpečnost/osobní data (což je třeba i IP adresa :eyes:
  • žere mi to data
  • … atd

A proč to tak je? No protože uživatele mohou a mají na to velmi snadné nástroje jak pirátit AdBlockem. Většinou uživatel zapne AdBlock že ho načte jedno 1% stránek, ale pak už blokuje i zbylých 99 a napořád. A to se ani nebavím o faktu, že vývoj AdBlocku je většinově financovaný právě z reklamy.

Málo kdo si ale už uvědomuje, že web nějakého magazínu je služba/produkt jako celek, čili ne jen obsah který mě zajímá, ale i reklama, kterou za obsah platím.

Nemohl bys prosím uvést nějaké weby, které podle tebe mají agresivní reklamu, která ti sama spouští audio? Možná chodíme každý na výrazně jiné stránky, ale osobně jsem na vyloženě agresivní reklamu nenarazil už velmi dlouho.

A nedivím se, před agresivní reklamou nás chrání sám Chrome, nebo asociace pro internetovou reklamu (IAB). Takže pravidla a standardy jsou.

A kdyby už by člověk občas narazil na nějakou agresivní reklamu/ stránku, nebylo by lepší a dlouhodobě udržitelnější řešení, tam prostě přestat chodit?