Podle Seznamu internet zdarma skončil. Jak to vidíte vy?

Originál článek publikovaný na: Podle Seznamu internet zdarma skončil. Jak to vidíte vy?

Lidé žijí v představě, že je internet zdarma Platí se pouze za lepší obsah nebo odstranění reklamy Seznam přišel s novým přístupem, položil rovnítko mezi peníze a soukromí Pokud používáte Seznam, určitě se vám už zobrazil dotaz, jestli chcete pokračovat zdarma s cílenou reklamou nebo za 79 Kč měsíčně – také s reklamou. To nevypadá…

Ať si to strčí za klobouk,používám Adblock je pokoj,nebudu platit za něco co nepotřebuji.

3 Likes

Mě by zajímalo, jak to ty weby dělali dřív? Vždyť nebylo tolik reklamy a bylo to zadarmo. Jako tvůrce a provozovatel spousty webů a aplikací chápu, že je to nákladné na provoz, ale nechápu ty změny.

Například nedávno jsme spustili aplikaci https://app.mounmovies.com a to zcela zdarma a bez reklam. Samozřejmě, tohle je fanouškovský projekt a narazili jsme právě na to, že třeba u Apple je potřeba platit účet ročně, abychom tam mohli dát aplikaci. Kromě toho platba webhostingu a dalších služeb. Je to těžké, dneska něco udělat zadarmo, ale té reklamy na webu je fakt přehnaně.

1 Like

Říkám si to samé, dřív stačila jedna reklama a šlo to, teď bych se bez blokády asi neobešel, ani jedna reklama v aplikaci a stránce :person_gesturing_ok::grin:

1 Like

Díky za první názory, jen by mě zajímalo: zahrnuli jste práci lidí? Jak zmínil @MounMovies , když to je na fanouškovské úrovni, dá se překousnout, že mě to stojí nějaké peníze a nic nenese, ale když někdo vydává tolik článků jako třeba Seznam, tak to už jsou úplně jiné náklady.

O množství reklamy se přít nebudu, ostatně i proto je v článku ten snímek z Absurdistánu :slight_smile: Co mně tehdy připadalo jako strašně legrační, je dneska víceméně realita.

Zajímalo by mě ale, když vynechám názor “nebudu platit za něco, co nepotřebuju” (ale stejně tam chodím?), jak si představujete, že by se dalo udržet financování internetu? Bez ironie, třeba máte nějakou myšlenku, kterou přehlížíme.

79 Kč za jedny webovky rozhodně není rozumný poplatek, když těch webovek za měsíc navštívím možná tak 200. Až tu částku budou chtít každé webovky zvlášť, tak se můžeme s internetem rovnou rozloučit.

Seznam má z reklam roční obrat kolem 5 miliard Kč a k tomu asi jen tisíc zaměstnanců. Ať mi nikdo neříká, že tak tak vyjde.

Jiné weby chtějí i mnohem víc. Mě spíš zaráží, že Seznam tvrdí, že za necílenou reklamu nemá skoro nic, ale nenabídl možnost zbavit se reklamy úplně.

1 Like

Hlavně seznam najdu tam :poop: co neznám :joy:

1 Like

Musím říci, že na mě tyhle kampaně docela fungují. Aktuálně jsem už týden nebyl na seznamu, protože se mi nechce souhlasit, stejně tak když mi před časem začala vyskakovat hláška na FB, taky jsem dost omezil tamní průchody. Popravdě, pokud se polovina internetu schová za paywall, světu to jedině prospěje. PS: i kdybych to odklikl, stejně budu mít adblock, ale zajímavá je psychologie toho celého :grinning:

1 Like

Mám k tomu ještě pár věcí:

  1. Nelíbí se mi, když před Vánoci hledám dárky pro přítelkyni ať už na svém PC nebo mobilu a pak se reklamy zaměřené na to téma objevují i jí. Tohle je příšerné!
  2. Na Seznam chodím minimálně, dříve jsem tam chodil hodně. To bylo ale ještě dříve, než začali chtít platbu. Ale je pravda, že jejich novinky a články ještě za něco stojí. A bojím se toho, že když všechny články, co za něco stojí, budou placené, tak internet bude plný hovadin, které nejsou placené. A lidi, kteří si to nemohou dovolit, budou zase jen věřit těm neplaceným žvástům (něco jako za covidu nebo kolem války a podobně).
  3. Nevadí mi souhlasit s tím, že budu mít cílené reklamy. Cookies odklikávám už automaticky, co s tím nadělám. Když si to chci přečíst, tak nemám čas číst, jaké cookies chci povolit. Když nejsem na interentu, stejně mě Google sleduje pomocí telefonu na každém rohu. Stává se mi, že se jen o něčem s přítelkyní bavíme a hned na to mám reklamu - náhoda? Tak co řešíte s osobními daty?
  4. Fungování na internetu je skutečně nutné něčím zaplatit. Ale je potřeba být milionář? Mám pár placených produktů a dobrou práci, vedle toho provozuji i několik neplacených věcí bez reklam, jak už jsem zmínil. Proč? Někteří říkají, že jsem blbý, že si mám vydělat, ale proč se nesnažit o to, udělat internet místem, kterým byl, když jsem vyrůstal? Když jsem si tam založil první blog, reklamu jsem tam měl jednu jedinou jen proto, aby ten blog mohl být zadarmo. Peníze z reklamy šly provozovateli hostingu a já byl jen rád, že někdo moje články čte. Měli jste to taky tak? Nebylo super, že když někdo hledal návod na něco, tak to našel na stránce s jednou reklamou od nějakého geeka (fanouška). Ne jako teď, milion reklam a tam odstaveček textu, který nic neřekne… Opravdu nás takový internet baví?
3 Likes

Práci lidí? Seznam články mě nezajímají, vyhledávač nepoužívám, ale tahle hláška mi vyskakuje už při otevření e-mailu a to mě omezuje.
Peníze z reklamy ze mě mají z necílené, můžou si i rozhodnout sami, co na jejich stránkách bude, či nebude placené, ale jestliže je nějaká služba zadarmo dlouhá, ale opravdu dlouhá léta a najednou ji bez odsouhlasení cookies, nebo platby zatrhnou ze dne na den, přístup do e-mailu?
Čekám absurdní situaci, až budou chtít platit za otevření stránek Aukra, kde mají peníze z prodeje, nebo na podobných stránkách.
Patřím mezi ty, kdo buď postupně všechny cookies zakážu a nebo jdu z těch stránek pryč.
Nebudu si hrát na to, že jak bylo napsáno, nedělám si falešné iluze, že například Google neví kde jsem, ale nabídky na něco, co už jsem si dávno koupil, mě velmi otravují.

Děkuji @Libb za článek a vlastně i Ivo Lukačovič za to, že toto téma otevřel. Rozvinula se tady docela zajímavá diskuze. Mohu k tomu dát svůj názor i z pohledu poskytovatelé služeb.

Ti z vás co mě neznají, jmenuji se Petr Mišák a jsem zakladatel Svět Androida.

Svět Androida je na trhu už od roku 2010, kdy vznikal jako nadšenecký projekt. Dělali jsme tedy věci čistě na základě nadšení a ve volném čase. Což u studentů nebyl zase takový problém. Po nějaké době ale agenda kolem projektu a všech akcí s tím spojených narůstala, podařilo se nám vydělat první drobné a já se musel rozhodnout, zdali se projektu začnu věnovat naplno i s tím rizikem, že se neuživím a každým dnem to zavřu. Jak to dopadlo, asi už tušíte

Po 14 letech jsme jako Svět Androida stále tady, ale seriózně zaplatit všechny náklady je těžší a těžší. Technologický pokrok jde pochopitelně ruku v ruce s “technickými” nároky naších čtenářů a velké aktualizace projektu např. v podobě kompletního redesignu, jsou na programu skoro každé dva roky. K tomu se ještě přidávají další faktory, jako je neustále se měnící legislativa a to jak ze strany EU, tak i České republiky. V posledních třech letech je velmi turbulentní i sám Google se svými vyhledávacími algoritmy. A sociální sítě nemá smysl snad ani komentovat :slight_smile: .

Faktorů je mnohem více, ale to je téma, které by vydalo na celá článek. Pokud byste o taková článek měli zájem, napište mi to prosím do diskuze.

Poprosíl jsem ChatGPT aby mi formou otázek shrnul zdejší diskuzi i článek samotný a tady jsou (mimochodem v tomto je ChatGPT naprostý mistr :slight_smile: ):

  1. Jak vnímáte koncept “internetu zdarma”?
  • Myslíte si, že internet je stále možné považovat za zdarma, když jsou uživatelé vystaveni cílené reklamě nebo musí souhlasit s ukládáním cookies?

Petr Mišák odpověď - internet není a nikdy nebyl zdarma, vždy se něčím platilo (elektřinou, HW vybavení, reklamou, digitální ropou v podobě osobních dat, penězi…). Dříve byla obecně platba za internet mnohem menší, ale to i služby a možnosti, které dřívější internet nabízel.

  1. Co si myslíte o novém přístupu Seznamu, který staví peníze proti soukromí?
  • Jak hodnotíte možnost volby mezi placením za obsah bez cílené reklamy a užíváním služby zdarma s cílenou reklamou?

Petr Mišák odpověď - přístup Seznamu CZ vlastně docela kvituji. Seznam jako společnost v mých očích už dávno není vyhledávač, ale mediální vydavatel (stejně jako Svět Androida), který navíc poskytuje různé druhy služeb. Seznam jako největší media vydavatel v ČR udělal první krok. Pokud mu to projde, nejenom ze strany uživatelů, ale i legislativy, ostatní mediální domy/weby/ poskytovatelé služeb ho jistě brzo budou následovat.

  1. Jaké jsou vaše názory na výhody a nevýhody cílené reklamy?
  • Považujete cílenou reklamu za prospěšnou jak pro uživatele, tak pro provozovatele webů?

Petr Mišák odpověď - většina lidí si pravděpodobně neuvědomuje, že cílená reklama znamení větší příjem pro provozovatele služby, ale i větší spokojenost uživatelů. Proč tomu tak je? Protože se vám zobrazuje reklama na to, co vás potenciálně zajímá a zvyšuje se šance, že na reklamu kliknete a potenciálně i nakoupíte. Reklama tak lépe uspokojí vaše potřeby. Je to tedy win win pro obě strany. Když se vám ale bude zobrazovat reklama na něco, co jste nikdy nechtěli, je minimální šance že na reklamu kliknete. Velká část reklamy je placená za proklik a pokud neklikáte, protože vás obsah reklamy nezajímá, provozovatel přichází o zisk.

  1. Jaký dopad má na internetové prostředí trend požadování souhlasu s cookies nebo placení za obsah?

Petr Mišák odpověď - no pro vydavatele obrovský. Krom toho co jsem psal výše, tak pro vydavatelé je to další technologická zátěž se kterou se musí vyrovnat a kterou někdo musí ve finále i zaplatit. A z pohledu uživatelé si myslím, že drtivá většina uživatelů opravdu neví, co jsou to cookies, jaké skrývají výhody, nebo nástrahy. Případně které potvrdit, nebo vyloučit. Navíc i pro uživatele je to otrava, když při konzumaci procházení webu jsou nuceni dělat něco, co vlastně ani nechtějí.

Nedělám si iluze, že každý (většina) náš čtenář zná desítky až stovky cookies našeho webu a k jakému účelu se používají. Kdyby tomu tak bylo, bylo by to skvělé a k tomu ochrana před cookies přesně slouží. Spíše se ale obávám, že i zde to bude sloužit stejně jako u AdBlocku (zakážu jednou, zakazuji všude).

  • Jak se domníváte, že se tyto praktiky odrážejí na kvalitě a dostupnosti online obsahu?

Petr Mišák odpověď - dobrá otázka a sám jsem zvědav, jak to celé dopadne. Ale může se klidně stát, že v té části internetu, který bude za paywallem, se dočasně kvalita obsahu zvýší, ale naopak kvalita obsahu mimo paywall, razantně klesne.

  1. Je podle vás udržitelný model bezplatného obsahu na internetu, když uživatelé nejsou ochotni platit penězi ani svým soukromím?

Petr Mišák odpověď - ne, nejspíše ne, vždy se něčím platí

  • Jaké alternativní modely financování online obsahu považujete za nejvhodnější?

Petr Mišák odpověď - podle mě, je jediný udržitelný model ideálního financování digitálních informací v online prostoru, naprostá transparentnost toho, jak je s našimi daty nakládáno, ať už to bude vypadat jakkoliv. Pak nahradit plošné restrikce plošnou edukace uživatelů, aby uživatele opravdu rozuměli, jaká jejich data jsou tak cenná a proč (případně zneužitelná). Teprve pak bude forma placeného internetu dávat opravdu smysl.

Závěrem si dovolám malou edukativní anketu :wink:

Kolik si myslíte, že Svět Androida vydělá měsíčně na jednom uživateli?
  • nic
  • 0,5 Kč
  • 1 Kč
  • 10 Kč
  • 50 Kč
  • 100 Kč
  • 200 Kč
  • 500 Kč
0 hlasující

Tohle ani Google nevymyslel :smiley:
Takže kvůli nízkému příjmu humanitních pisálků na Seznamu se teď s adblockem nedostanu ani na jejich portály jako Sbazar či Mapy.cz
Holt si musím alternativu a přeji seznamu, ať ho Google nahradí co nejdříve.

A to je špatně?

Myslím že v běžném světě mimo online, nikde nenajdeš ekvivalent služby, kde dostaneš tolik zadarmo, jako je tomu u online služeb (magazíny, nástroje, služby, hry … ).

Kdybychom pro lepší představu dali příměr z běžného života, bychom řekli že online magazín je reálné řeznictví, ty zákazník a produktem je šunka (u magazínu článek).

Jako zákazník s Adblockem přicházíš, do řeznictví, bereš si to proč jsi tam přišel (kus šunky/nebo článku), pak odcházíš bez placení (Adblock). Když tě majitel obchodu zástavní, že bez placení to najde, odcházíš, tvrdíš co si to dovoluje, že už nepřijdeš a pomluvíš ho jinde.

Možná přirovnání trochu přitažené za vlasy, ale když se zamyslíš, ta analogie tam je. Chtěl bys v takovém obchodě být svůj vlastní vlastní zákazník?

Tohle není dlouho udržitelné podnikání v off-line životě, ani v tom on-line. :zipper_mouth_face:

Na tohle vídávám častý argument, že tomu řezníkovi by šunka chyběla, ale když si jen přečte článek, tak vydavateli nic neubude. Osobně mám raději přirovnání k MHD. Tam se dá celkem snadno jezdit načerno (aspoň jsem to slyšel, v Brně to dělají hlavně náměstci přes dopravu). Pokud pojede načerno jeden člověk, asi to nic neznamená, Pokud jeden z deseti, znamená to, že každá desátá tramvaj (v Brně šalina) jezdí pro neplatící pasažéry. To znamená, že kdyby ti neplatící využili jiný způsob přepravy, stačilo méně dopravních prostředků, méně řidičů a nemuselo by se jezdit tak často.
Pořád to není dokonalé přirovnání, protože my vydáváme stejný počet článků, ať už si zobrazí reklamy kolik chce lidí. Jenže pokud jich bude málo, znamená to, že ty peníze budou někde chybět. Tvůrci dostanou méně peněz a budou méně motivovaní. Nebude rozpočet na nákup zařízení na testy. Nebude na cestování, takže nebudeme naživo na důležitých událostech.
On je totiž fakt velký rozdíl, když si píšu blog, kde mám jen nepochopitelnou potřebu lidem něco sdělit a mám radost, když si to přečte pár lidí, a když jsem součást něčeho tak velkého, jako je Svět Androida.

1 Like

S tím příměrem k MHD je to mnohem lepší Libore, díky za něj :+1:.

To by pak AdBlock mohl byt ekvivalentem neplacení za jízdu MHD. Blokátory, ghostery, nesouhlas s cokies, jako ježdění v burce, či v masce :performing_arts:.

Aby to bylo ještě přesnější, mohli bychom technologický pokrok a nároky uživatelů přirovnat ke stavu, kdy jsme ještě před 10 lety jezdili koňským povozem a dnes máme luxusní klimatizované vozy s rozvozem jídla za jízdy. S tím ale, že lístek stojí pořád stejně :innocent:

Ruku na srdce, kdo z nás by chtěl takovéto MHD provozovat? :slight_smile:

Jenže služby jako mapy či bazar mají jiné a efektivnější způsoby výdělku jako topování inzerátů či zvýraznění podniků na mapách. Třeba Bazoš žádné rušivé reklamy ani sdílení osobních informací k provozu nepotřebuje a pro mě je vzorem toho, jak to má vypadat. Seznam alespoň nyní ustoupil od této agresivní politiky na Mapy.cz a bude nabízet prémiovou verzi s funkcemi navíc.

Seznam CZ je ale mnohem větší projekt než jen Bazar a Mapy. Co bys tedy navrhoval s těmi dalšími službami a zpravodajskými portály?