Podle Seznamu internet zdarma skončil. Jak to vidíte vy?

Děkuji @Libb za článek a vlastně i Ivo Lukačovič za to, že toto téma otevřel. Rozvinula se tady docela zajímavá diskuze. Mohu k tomu dát svůj názor i z pohledu poskytovatelé služeb.

Ti z vás co mě neznají, jmenuji se Petr Mišák a jsem zakladatel Svět Androida.

Svět Androida je na trhu už od roku 2010, kdy vznikal jako nadšenecký projekt. Dělali jsme tedy věci čistě na základě nadšení a ve volném čase. Což u studentů nebyl zase takový problém. Po nějaké době ale agenda kolem projektu a všech akcí s tím spojených narůstala, podařilo se nám vydělat první drobné a já se musel rozhodnout, zdali se projektu začnu věnovat naplno i s tím rizikem, že se neuživím a každým dnem to zavřu. Jak to dopadlo, asi už tušíte

Po 14 letech jsme jako Svět Androida stále tady, ale seriózně zaplatit všechny náklady je těžší a těžší. Technologický pokrok jde pochopitelně ruku v ruce s “technickými” nároky naších čtenářů a velké aktualizace projektu např. v podobě kompletního redesignu, jsou na programu skoro každé dva roky. K tomu se ještě přidávají další faktory, jako je neustále se měnící legislativa a to jak ze strany EU, tak i České republiky. V posledních třech letech je velmi turbulentní i sám Google se svými vyhledávacími algoritmy. A sociální sítě nemá smysl snad ani komentovat :slight_smile: .

Faktorů je mnohem více, ale to je téma, které by vydalo na celá článek. Pokud byste o taková článek měli zájem, napište mi to prosím do diskuze.

Poprosíl jsem ChatGPT aby mi formou otázek shrnul zdejší diskuzi i článek samotný a tady jsou (mimochodem v tomto je ChatGPT naprostý mistr :slight_smile: ):

  1. Jak vnímáte koncept “internetu zdarma”?
  • Myslíte si, že internet je stále možné považovat za zdarma, když jsou uživatelé vystaveni cílené reklamě nebo musí souhlasit s ukládáním cookies?

Petr Mišák odpověď - internet není a nikdy nebyl zdarma, vždy se něčím platilo (elektřinou, HW vybavení, reklamou, digitální ropou v podobě osobních dat, penězi…). Dříve byla obecně platba za internet mnohem menší, ale to i služby a možnosti, které dřívější internet nabízel.

  1. Co si myslíte o novém přístupu Seznamu, který staví peníze proti soukromí?
  • Jak hodnotíte možnost volby mezi placením za obsah bez cílené reklamy a užíváním služby zdarma s cílenou reklamou?

Petr Mišák odpověď - přístup Seznamu CZ vlastně docela kvituji. Seznam jako společnost v mých očích už dávno není vyhledávač, ale mediální vydavatel (stejně jako Svět Androida), který navíc poskytuje různé druhy služeb. Seznam jako největší media vydavatel v ČR udělal první krok. Pokud mu to projde, nejenom ze strany uživatelů, ale i legislativy, ostatní mediální domy/weby/ poskytovatelé služeb ho jistě brzo budou následovat.

  1. Jaké jsou vaše názory na výhody a nevýhody cílené reklamy?
  • Považujete cílenou reklamu za prospěšnou jak pro uživatele, tak pro provozovatele webů?

Petr Mišák odpověď - většina lidí si pravděpodobně neuvědomuje, že cílená reklama znamení větší příjem pro provozovatele služby, ale i větší spokojenost uživatelů. Proč tomu tak je? Protože se vám zobrazuje reklama na to, co vás potenciálně zajímá a zvyšuje se šance, že na reklamu kliknete a potenciálně i nakoupíte. Reklama tak lépe uspokojí vaše potřeby. Je to tedy win win pro obě strany. Když se vám ale bude zobrazovat reklama na něco, co jste nikdy nechtěli, je minimální šance že na reklamu kliknete. Velká část reklamy je placená za proklik a pokud neklikáte, protože vás obsah reklamy nezajímá, provozovatel přichází o zisk.

  1. Jaký dopad má na internetové prostředí trend požadování souhlasu s cookies nebo placení za obsah?

Petr Mišák odpověď - no pro vydavatele obrovský. Krom toho co jsem psal výše, tak pro vydavatelé je to další technologická zátěž se kterou se musí vyrovnat a kterou někdo musí ve finále i zaplatit. A z pohledu uživatelé si myslím, že drtivá většina uživatelů opravdu neví, co jsou to cookies, jaké skrývají výhody, nebo nástrahy. Případně které potvrdit, nebo vyloučit. Navíc i pro uživatele je to otrava, když při konzumaci procházení webu jsou nuceni dělat něco, co vlastně ani nechtějí.

Nedělám si iluze, že každý (většina) náš čtenář zná desítky až stovky cookies našeho webu a k jakému účelu se používají. Kdyby tomu tak bylo, bylo by to skvělé a k tomu ochrana před cookies přesně slouží. Spíše se ale obávám, že i zde to bude sloužit stejně jako u AdBlocku (zakážu jednou, zakazuji všude).

  • Jak se domníváte, že se tyto praktiky odrážejí na kvalitě a dostupnosti online obsahu?

Petr Mišák odpověď - dobrá otázka a sám jsem zvědav, jak to celé dopadne. Ale může se klidně stát, že v té části internetu, který bude za paywallem, se dočasně kvalita obsahu zvýší, ale naopak kvalita obsahu mimo paywall, razantně klesne.

  1. Je podle vás udržitelný model bezplatného obsahu na internetu, když uživatelé nejsou ochotni platit penězi ani svým soukromím?

Petr Mišák odpověď - ne, nejspíše ne, vždy se něčím platí

  • Jaké alternativní modely financování online obsahu považujete za nejvhodnější?

Petr Mišák odpověď - podle mě, je jediný udržitelný model ideálního financování digitálních informací v online prostoru, naprostá transparentnost toho, jak je s našimi daty nakládáno, ať už to bude vypadat jakkoliv. Pak nahradit plošné restrikce plošnou edukace uživatelů, aby uživatele opravdu rozuměli, jaká jejich data jsou tak cenná a proč (případně zneužitelná). Teprve pak bude forma placeného internetu dávat opravdu smysl.

Závěrem si dovolám malou edukativní anketu :wink:

Kolik si myslíte, že Svět Androida vydělá měsíčně na jednom uživateli?
  • nic
  • 0,5 Kč
  • 1 Kč
  • 10 Kč
  • 50 Kč
  • 100 Kč
  • 200 Kč
  • 500 Kč
0 hlasující