Originál článek publikovaný na: Jak fotit mobilem? #1: Ostrost | Svět Androida
Mobilní fotografie se řídí stejnými fyzikálními zákony, jak fotografování velkými fotoaparáty Má ale svá specifika daná především menšími rozměry Dnes se zaměříme na ostrost fotografie Mobilní fotografie a fotografování špičkovou (bez)zrcadlovkou je vlastně stejné. Chceme zachytit nějakou scénu, vyjádřit myšlenku. Možná chceme jen obrázek na památku nebo na zeď Facebooku, možná chceme obraz na zeď…
Mám to stejně, jen mám jiný mobil a foťák Nikon Z8. Ale při focení děvčat ať už v ateliéru nebo venku je velký foťák stále nenahraditelný.
Ájé, recyklované know how, aneb repríza oblíbeného, skoro dva roky starého seriálu, na jiné stanici Alespoň se dostane mezi širší část uživatelů, tak proč ne.
Ešte by som dodal, že pri zlej ostrosti možno využiť aj Manuálne ostrenie za pomoci Focus peakingu, kedy mi krásne vizuálne ukáže, na čo je zaostrené, ak automatika zlyhá, typicky napr. u pavučín či slabo osvetlenej scenérii. Samozrejmosť je fotiť v RAW, kde si viem nastaviť sám “intenzitu ostrosti”, možno post-processing robí príliš veľké doostrovanie a fotografia potom vyzerá neprirodzene. Napr. v Camera Assistant je super funkcia nazývaná Zjemnenie fotografií. Jedna vec je ostrá fotka a druhá prirodzene ostrá fotka. Niečo nasilu doostrovať, zvýrazňovať hrany, tiež nie je vždy výhra.
Čo sa týka budúceho článku, zaujímalo by ma Meranie - maticové, bodové s vyvážením na stred, často sa opomína, ale vie dosť výrazne ovplyvniť výsledok fotografie. S tým úzko súvisí aj histogram, napr. pri fotení krajiny, ak mám bodové meranie, ľahko vzniknú prepaly, kde je vhodné maticové meranie. Ono Expert Raw samotný poskytuje krátke vysvetlenie, ale detailnejší článok by bol super.
Podľa mňa je super funkcia aj zamknutie AF a AE zvlášť, napr. chcem mať ostrý určitý objekt, ale expozíciu si môžem doladiť podľa inej časti scenérie, tak aby sa vytvorila celkovo iná atmosféra z fotografie.
Síce sa článok týka fotenia, ale dodal by som jeden tip aj na video, ak máme zaistený mobil (pevne opretý alebo na statíve) a robíme záber, kde sa zariadením nehýbe, môže sa vypnúť EIS (elektronická stabilizácia), kedy získame omnoho širší záber bez výrezu.
Děkuji za konstruktivní komentář. Článek o expozici zrovna píšu a vámi zmíněné věci tam zkusím zahrnout. Na druhou stranu nechci přetížit méně zkušené čtenáře, takže pokročilejší postupy budou v samostatném článku.
Jinak pokud byste měl pocit, že máte co sdělit, v redakci hledáme nové autory, klidně se k nám přidejte!
Ano, je to tak Je to ale aktualizované a tady to uvidí víc lidí. Jestli máte něco konstruktivního, budu jen rád za podněty.
Jenda věc je technická kvalita fotek, něco se dá zlepšit právě na základě článků o ostření, expozici atp. Ale já bych začal lidem fakt násilím tlačit hodně informací o kompozici a skladbě snímku. S tím se setkávám denně a fotky, byť i s výbornou TK z mobilu typu ultra mi způsobují tikání koutků, protože naprostá většina všech fotících občanů umísťuje objekty vždy podvědomě do středu a horizont do poloviny snímku.
Jo, ale to je už trochu mimo téma tohoto serveru. Navíc většina fotek skončí na Instagramu nebo v mailu a buďme rádi za to, že je na nich poznat, co je vlastně focené. Mě děsí generace dětí, která nebudou mít pořádné fotky z dětství, protože maminky je fotily rozmazaně telefonem (a zálohování, to je další kapitola).
Takže vedle tohohle je nějaká třetinová kompozice minoritní problém.
Osobně mám na focení foťák. Vždycky mě fascinovaly dámy s mobilem za tři tisíce, který má obrázkovač s přepočítaným ohniskem 23 mm, jak fotí třeba v zoo nějaké zvířátko z padesáti metrů. Kolik to zvíře pak na obrázku má pixelů? Dvacet, třicet? S takovou hračkou je třeba jít pořádně blízko (a smířit se s perspektivním zkreslením).
Lidem (matkám) stačí málo ke štěstí: smějící se dítko s částí obličeje mimo okraj fotky, z hlavy trčící sloup nebo větev a pak samozřejmě jak píše @Libb ta neostrost
jak píše @gti142 , to jsou lidi, kteří to mají jako památku, nebudou to posílat na žádnou výstavu
Tady pozor na foto v přírodě či v zámecké oboře. Taková hlava otce rodiny, obklopeného ratolestmi, s neúplným jelenem v pozadí může mít za následek leccos…
@Vitezslav_Vaculik To bude součástí některého z dalších dílů na téma Kompozice
Aktualizace: na konec jsme přidali odkaz na další díly