Originál článek publikovaný na: Cože? Tesla zákazníkům tají část baterie, za nemalý poplatek vám ji odemkne
Kalifornská automobilka přináší pro své zákazníky zajímavou nabídku Takzvaný Energy Boost vašemu vozu prodlouží dojezd Jak to celé funguje a kolik budete muset zaplatit? Pro majitele svých vozů si Tesla připravila opravdu výjimečnou nabídku. Ta přichází s nedávným updatem softwaru pro vůz Model Y s pohonem zadních kol. Kalifornská automobilka tak nově majitelům zmíněného elektromobilu…
Ještě, že to není u mobilů. Že by třeba baterka šla nabít jen na 60 % a za dodatečný příplatek by se otevřela možnost nabíjet na 80 a za další příplatek na 100 %. Ale Tesla cílí na zákazníky, kteří peníze tak neřeší, takže marketingově se jí to jistě vyplatí.
No spíš to že jste zaplatili za něco co v autě je, a jen to není SW dostupné … mě to přijde jako faul, protože, když to v tom autě je, tak je to do ceny zakalkulované.
V Tesle se dost platí i ten software. A jak víme, jaká je jeho cena doopravdy? Jsou schopní říct, že ty a ty modely mají software s výraznou slevou, takže zákazník ušetří.
Ono se to casto dela, aby se usetrilo na lince, ze proste do vozu daji vic vybavy nez kolik zakaznik plati a nabizi ji pak dodatecne. Jim se to ve vysledku vyplati, protoze kdyby meli proces ve vyrobe rozdelit podle konfiguraci, stalo by to mozna vic, nez kdyz tam proste nechaji neco navic co se nepouzije. Podobna situace byla nedavno tusim u BMW, kdy nabizeli za priplatek aktivovat snad vyhrivani sedadel nebo tak neco, prestoze to auto to mit nemelo. Ve vysledku tam ale HW na to byl, jen to nebylo SW podporovane, protoze si za to zakaznik nezaplatil.
Samozrejme je pak otazka, jak presne funguje cenotvorba, jestli za tuhle “bonusovou” vybavu plati vyrobce tim, ze usetri ve vyrobnim procesu, nebo ji castecne rozmelnuji obecne vyssi startovni cenou i pro nizkou vybavu. Jsem si ale jisty, ze vyrobce na tom netrati.
Naprostý souhlas. U Tesly je zde ještě jeden aspekt a to je její rychlý vývoj a přistup k vývoji technologií, se od konkurence trochu odlišuje.
Dle mého názoru se často stává, že dávají zákazníkům technologie v takovém stavu aby pro ně byly bezpečné a velmi pečlivě sbírají a vyhodnocují data z provozu. Pokud zjistí, že tento typ baterií, zvládne i mnohem větší kapacitu (nikdy se nepoužívají do absolutní 0 a 100, ano ty u mobilů), bez nárustu degradace, nabídnout zákazníkům “zvětšení” využitelné kapacity za příplatek.
Většina lithiových baterií, totiž pro optimální živostnost osciluje při používání kolem 50% své kapacity, protože při 100%, nebo naopak 0% nabití dochází k jejich velké degradaci. Tedy až na železo fosfátové varianty.
K bateriím máme na Svět Androida dva skvělé články od Jirky Bekra Jak se starat o baterii v mobilu? Tipy k nabíjení a péči a Rychlonabíjení - jak na něj a co dělat při problémech
To si opravdu myslíte, že vám někdo dá něco zadara, s tím že si to možná koupíte?
Pokud jde o odemčení kapacity, resp využití horního bufferu, tak to jistě jde. Ale ten je tam, zamčený, ze dvou podstatných duvodů: zaprvé chrání baterií, takže ji nedřete od maxima do minima, a za druhé, pokud se viditelné provozní pásmo sniží z maxima na 90 procent tak se v podstatě skryje degradace baterie během prvních několika let.