Zamyšlení: Jak vypadá kvalitní obsah? A poznáme ho vůbec?

Originál článek publikovaný na: Zamyšlení: Jak vypadá kvalitní obsah? A poznáme ho vůbec?

Internetové magazíny se za posledních několik let musely hodně přizpůsobit Kvalitní obsah vnímá každý jinak, jsou to stále dlouhé recenze, nebo se trh posunul jinam? Zapojte se do diskuze a vyplňte krátký dotazník, jak vnímáte obsah a jeho kvalitu vy Projekt Svět Androida je na trhu už více než 13 let. Za tu dobu se…

Možná by bylo vhodné se zamyslet i nad důležitostí publikovaného obsahu a jeho prezentací. Poslední dobou mi připadá, že je třeba vytvořit určitý počet článků denně, a je úplně jedno, že jsou o naprosto nedůležitých věcech - zjevně se počítá každý proklik. Pokud palcovými titulky píšete, že např. Google změnil grafiku aplikace, tak bych předpokládal, že dochází ke změně vizáže tak zásadní, že se uživatel má připravit na jiný způsob ovládání, kompletně přepracované ikony ovládacích prvků a podobně, ale nakonec se dočtu, že se zmenšily o 0,01 mm nadpisy. Možná by bylo zajímavé těmto, podle mne zbytečným, článkům vyhradit menší prostor někde na kraji formuláře, nebo aby neměly stejně zvýrazněné nadpisy. Tímto se z toho stává bulvár. A ještě by bylo výborné, kdyby všude už v seznamech článků bylo datum jejich vydání, abychom po vyhledání klíčového slova zbytečně nečetli 5 let staré informace, neboť např. z nadpisu typu ‘Samsung vydal nové dělo’ opravdu nevíme, zda ho vydal letos, nebo je to ještě o tlačítkovém telefonu…Ale jinak Vaši práci fandím a jsem pravidelným čtenářem,.

1 Like

Díky moc za konstruktivní kritiku, přesně tohle projekt potřebuj a přesně tohle nás posouvá dopředu.

V redakci Svět Androida to funguje tak, že autor má víceméně volnou ruku v tom nad jakým tématem spálí svůj drahocenný čas. Pokud se rozhodně, že “0,01 mm nadpisy” v Google aplikaci jsou přínosným sdělením a článek není v rozporu s našimi interními pravidly, publikujeme ho (@Stanislav_Hlobil nevzpomeneš si prosím o jakou aplikaci šlo, klidně pošli rovnou link ať se bavíme konkrétně). Věříme v odbornost naších redaktorů a sázíme na rozmanitost témat jak pohledem jednotlivce, tak i redakce (některá témata doporučuje redakce).

Dalo by se tedy říci, že témata článku na Svět Androida vybíráme hlavně tím, jaké redaktory máme v týmu a už ne tak přísně tím, co kdo bude psát za obsah. Nedávno na toto téma, který dovolí nahlédnout za pomyslnou oponu redakce, naspat dobrý článek sám content leader (šéfredaktor) Práce ve Svět Androida není jednoduchá, přesto bych neměnil

Pokud ale znáš nějaké kvalitní autory, budeme rádi, když jim pošleš odkaz na tuto stránku. Letos totiž v rámci zvýšení kvality obsahu nabíráme větší množství redaktorů Zajímají vás technologie? Umíte psát? Tak to hledáme vás

Nejsi první kdo si žádal aby datum publikace bylo vidět už i v přehledech článků. Bylo to ale hlavně v době velké redesignu v roce 2018 a pak se už nikdo neozval. Pokud si ale myslíš, že by stejnou potřebu mohli mít i ostatní čtenáři, poprosím tě o založení vlákna zde Návrhy na vylepšení - Komunita Svět Androida, kde pro tvůj návrh mohou ostatní hlasovat. Pokud se sejde dost hlasů, rádi přidání na web zvážíme.

Mít na webu streem krátkých a méně zajímavých informací, které budou zobrazeny i méně výraznou formou je zajímavý nápad a v historii Svět Androida tomu tak i bylo (viz. níže obrázek z roku 2010). Ale raději bychom se v budoucnu nezajímavému obsahu úplně vyhnuli a neztráceli nad ním vůbec váš i náš čas.

1 Like

Děkuji za reakci, nové vlákno jsem založil. I k tomu bych měl připomínku - protože Návrhy na vylepšení nejsou na hlavní obrazovce (myslím nadpis), ale skryté až v menu (Kategorie/Ostatní/Návrhy na vylepšení), nikdo o nich neví, takže o nich ani nikdo nehlasuje. Dokud jste mne na to neupozornil, také jsem o tom nevěděl…

Ta kritika byla míněna k článkům typu: Mapy v Android Auto dostaly nenápadnou designovou novinku. Neříkám, že by zde neměly tyto články vůbec vycházet, ale spíš v nějaké rubrice ‘Android Bulvár’, kde by byly články tohoto typu. Na Vaši obranu ale musím říct, že na jiných webech je těchto nedůležitých informací mnohem víc a ještě rozložených do několika stránek proložených reklamou. Současně toto není kritikou autora zmíněného článku, protože jindy upozorňuje na velmi zajímavé věci.

Díky za “návrhy na vylepšení”. Komunita je v provozu teprve od přelomu roku 2024 a je primárně “zatím” vedena jako komentáře ke článkům na Svět Androida. Ale je fakt, že návrhy na vylepšení by si zasloužily trochu povystrčit, aby měly vůbec smysl. Nabízí se možnost nechat hlavní stránku komunity zobrazit takto Kategorie - Komunita Svět Androida, což na desktopu nevypadá špatně, byť se plýtvá místem, ale na mobilech je to horší (a 80% návštěvníků přijde právě z mobilů). Ale zamyslím, se zdali by to nešlo i jinak :bulb:.

Díky za konkrétní článek. Je opravdu “lite”, ale je to ideální ukázka toho co jsem psal výše. Sám autor v textu píše, že je to prkotina, ale mu přijde užitečná. Pokud se nám povede definovat “kvalitu obsahu”. Dokážeme tak lépe zjistit, zdali těch pár tisíc lidí co si článek přečetlo, tam jen zabloudili kvůli nadpisu, ale článek jim přišel naprosto neužitečný. Nebo jim přišel užitečný, i když tobě ne. Každý tu užitečnost můžeme vnímat z trochu jiného úhlu pohledu. Proto je tak těžké to hodnotit.

1 Like

Ahoj, děkuju moc za sdílení dojmů. Postřehy tohohle typu posouvají kupředu nejen projekt, jak psal @MisakP, ale i mě jako jednotlivce, takže si jich velice vážím :blush:

1 Like

Pokud smí komentovat věc emeritní filosof, logik a kybernetik, jde opravdu o AI nebo o člověka…?
V dřevních dobách, kdy kybernetika bývala buržoazní pavědou, jsem býval jedním z těch, kteří TO učili myslet.
Musím konstatovat, že to takňák (slovem kolegy Ing. Šlégra) neumí dodnes.
Moje dcera, stará čarodějnice z povolání a veš v kožichu zdejší ezoterické scény, mně stále uklidňuje, že nemám žehrat na AI, ale na ÍÁ, což je vlastností lidí a mnohdy i těch od AI…
Protože někdy - stran tématu kvality obsahu - jako starý filosof a logik potřebuji kbelík na nervy a věšák na vlastní kůži. A jako stařičký kybernetik volám po nějakém tom kybermakarenkovi, který by AI naučil znalostem, když už né móresům.
A v tom přijde na scénu moje malá čarodějnice a řekne, že nemám mrmlat na lidi okolo AI a hlavně nemám ztrácet naději.
Protože člověk měl na vývoj inteligence nějakých pár milionů pátků… a mnohdy nad výsledkem leda zaplakat. Kdežto AI, ač je tu taky už nějakých pár pátků, přece jen nemá náskok. I když se už začala leccos učit nejen od nás. Ale ještě dlouho bude své učitele udivovat svojí tvořivou kreativitou batolete.
Ano. Nedávno se učila rozeznávat obsah fotografií… A včera? Na zadání “kočka v krabici” mně nabídla husu na dvorku, traktor (bez řidiče) a… květiny v truhlíku (asi pod dojmem fotovtípku o kočce v květináči)
Na koho tedy lát? Na elektroniku, z níž tohle vybaflo? Na kyberprostor a v něm zběsile řádící Bytost či snad Vědomí… nebo na člověka, který TO stvořil a zapomněl TO “zpohlavkovat”?
A potom se divíme, zejména v době postpandemické, kdy namnoze roli učitelů i roli animátorů mládeže převzaly naše tolik milované třetí mozkové hemisféry (v kapsách, batozích i na stolech) a veškeré to bytostně lidské face to face probíhalo krom přes respirátory a hlavně přes obrázky na mašině a marně hledáme konsensuální kvalitu obsahu…
Inu, jsou různé kodexy - i v různých sítích, i v různých hlavách. A jeden druhému je porušujeme. Kéž by to bylo tak jednoduché jako bushido. Nikdo - ani ta AI - by do nikoho nebušil, ať pro obsah sám nebo, ve shodě o obsahu, pro jeho kvalitu. Nebo pro chybění podstatných údajů, pro údaje malicherné pro konkrétního čtenáře, i když jinému přinesou užitek nebo aspoň úsměvnou vzpomínku na jeho první a nepříliš inteligentní obsah některé jeho kapsy, který ještě neuměl dokonalou fotku sushi na talíři v restauraci, kterou našel jen v potu userovy tváře… Tož zaplať bůh, za virus, který mu upekl paměť, že…

Ano, obsah může vytvořit člověk i AI. A obsah hodnotí čtenář, lhostejno, zda člověk nebo AI. AI má jednu výhodu - “nepřemejšlí vo tom” . Buď jí téma sedne, nebo se odchyluje od kodexu. Člověk má nevýhodu. Dokonce moc nevýhod. Zejména když téma nesedne jeho představě či potřebě, když se názor liší, když to fakt není pravda nebo je jí jen kousek… Když člověk miluje či nenávidí nebo nechce uvěřit… Nebo když z toho má aspoň jeden člověk užitek…
AI sice dokáže komponovat, básnit či plánovat budoucnost… ba pokusila se už i o anekdoty… ale pořád to nevypovídá o kvalitě jejího myšlení. A její morálce nebo empatii.

No abych nebyl moc filosofický - není obsah ten, aby se líbil inteludencím všem. A teď nerozlišuji druh inteligence.
Pouze apeluji na vlastnost vlastní zde jen člověku. A rád bych použil parafráze slova i tón plnoštíhlé jeptišky z Četníka ve výslužbě "Buďte tolerantní… Ať je tolerantní !!! ", tedy - pokud obsah sám neodporuje zásadám slušnosti, lidskosti i osobního lidství. Pokud autorem je člověk. Pokud není, potom JE třeba se zamyslet nad tím, zda už na to ta Al má. A jestli se z obsahu neozývá nějaké to ÍÁ íá íá.
Ať jsme dílem Božím nebo omylem náhody, AI je dílem naším. A pokud myslíme, že náprava je možná způsobem již ověřeným, potom ale nesmíme potopou spláchnout i sami sebe. My nesedíme na Vysostech.

Svět Androida je dobrý projekt. Ale lepším ho udělá zas jen člověk. Na kterékoli straně.
A protože není v módě krom obsahu hodnotit i myšlení čtenáře, je na vás abyste mně rozcupovali. Co filosof to pochopím. A neublíží mně to. Je mně teprve čtyřiadevadesát. A pamatuji doby, kdy se chodilo doslova DO počítače, neboť mu museli postavit dům. Potom se chodilo K počítači, kterého byl taky plný dům. Potom ke stolům S počítačem. To až teď je výhoda, že nespokojenost s obsahem se dá vyjádřit krom přepnutí i tím, že TÍM mrštím do kouta.
Ale ujišťuji, že Světem Androida jsem tam ještě nemrštil.

Odpusťte ukecanost, téma je svůdné.

1 Like

No wow, vůbec nevím co na to napsat. Text zajímavý, leč pro mě člověka v době zrychlené velmi těžký na pochopení :upside_down_face:. Jaká je tedy tvoje odpověď na otázku " Jak vypadá kvalitní obsah? A poznáme ho vůbec?", případně podařilo se ti vyplnit formulář, který by nám s hledáním odpovědi mohl pomoci? https://forms.gle/HXR9EM9Daz89LQww5

Dotazník je plný gramatických chyb, nesrozumitelný, některé otázky nepochopitelné, není definováno co znamená jednička a co desítka a otázky na jiné čtenáře jsou paskvil. Nemohu vědět, co si myslí jiní čtenáři.

Pokud jsi Jirko našel nějaké gramatické chyby, je škoda že jsi alespoň pár konkrétních nevypsal, pomohlo by to v jejich opravě. Ale v každém případě díky za postřeh, mrkneme na to a zkusíme udělat dodatečnou korekci.

Nepochopitelné, nesrozumitelné … a co konkrétně?

Co znamená stupnice 1-10 je vysvětleno už v nadpise formuláře “Jak moc ovlivňuje kvalitu obsahu (10 je nejvíce) PRO VEŘEJNOST email FREE”.

Nemusíš vědět co si myslí jiní, ale s dostatkem sebereflexe, můžeš i sebe považovat za čtenáře a do formuláře vyplnit svůj pohled na sebe sama.

Obecně mám ale Jirko dlouhodobě z tvých reakcí pocit, že místo konstruktivní kritiky s cílem pomoci, se snažíš jen o hate a příležitost jak zesměšnit, shodit, či jinak poškodit projekt Svět Androida. To mě fakt mrzí.

Pěkný den. Koukněte se na všechny mé komenty. Ze stovky jich opravdu hejtových bude maximálně pět. Jinak píšu hlavně k věci.
Takže k dotazníku tedy:

  • Otázky musí být očíslované a to z celé řady důvodů. Jeden je, že jak teď mám na ně odkazovat?
  • Nadpis: Nechápu. Co je to email free a co by měl ovlivňovat? A v nadpisu nemůže být vysvětlení, co znamená 10 bodů. Když to tam je, pak by to měla být otázka a ta má otazník.
  • Tvoje jméno - Vaše odpověď: Tak tykáte nebo vykáte? Oboje zároveň tam být nemůže.
  • Otázky 2 až 7. Chybí sloveso. Vám je jasné, ale čtenář, aby to správné domyslel.
  • Přidaná hodnota pro čtenáře: Nevím, co by to mohlo být.
  • Vysoká rychlost doručení… : Co se tím myslí? Jak mám měřit rychlost doručení? Nic mi neposíláte.
  • Jak dobře poznají čtenáři dezinformace? To opravdu nevím.
  • Jak důležité je zdali obsah… : Za JE patří čárka a dále před NEBO nepatří.
  • Otázka 14: za TO patří čárka.
  • Otázka 16: Jak moc rozhoduje technická… : Rozhoduje o čem?
  • Otázka 17: Trendy ve společnosti: Opět jak moc rozhodují o čem? Na co mám přesně odpovědět?

Dudu moc rád, pokud se ve svém úsudku pletu. Ale byl bych mnohem radši, kdybys v budoucnu vyměnil hate reakce, za konstruktivní kritiku.

  • Otázky musí být očíslované a to z celé řady důvodů. Jeden je, že jak teď mám na ně odkazovat?

Osobně si nemyslím, že by jednotlivé body formuláře měly být očíslované, aby se na ně dalo s feedbackem odkazovat (byť by to bylo asi jednodušší), jelikož každý bod obsahuje unikátní otázku a ta jako identifikátor slouží dobře

  • Nadpis: Nechápu. Co je to email free a co by měl ovlivňovat? A v nadpisu nemůže být vysvětlení, co znamená 10 bodů. Když to tam je, pak by to měla být otázka a ta má otazník.

Snažili jsme se to udělat co nejjednodušeji, ale chápu, že jsi mohl v nadpise přehlédnout. To je pro nás užitečný feedback a formulář byl upraven.

  • Tvoje jméno - Vaše odpověď: Tak tykáte nebo vykáte? Oboje zároveň tam být nemůže.

Tykáme

  • Otázky 2 až 7. Chybí sloveso. Vám je jasné, ale čtenář, aby to správné domyslel.

Například?

  • Přidaná hodnota pro čtenáře: Nevím, co by to mohlo být.

To, zdali tě informace v článku nějak obohatily

  • Vysoká rychlost doručení… : Co se tím myslí? Jak mám měřit rychlost doručení? Nic mi neposíláte.

Pokud se něco stane v pondělí a ty se o tom skrz Svět Androida dozvíš až v pátek

  • Jak dobře poznají čtenáři dezinformace? To opravdu nevím.

Už jsem odpovídal dříve

  • Jak důležité je zdali obsah… : Za JE patří čárka a dále před NEBO nepatří.

Pravda, doplněno a díky.

  • Otázka 14: za TO patří čárka.

Díky, doplněno.

  • Otázka 16: Jak moc rozhoduje technická… : Rozhoduje o čem?

O kvalitě článku, celý formulář je jen o tom, co a jak moc ovlivňuje kvalitu článku.

  • Otázka 17: Trendy ve společnosti: Opět jak moc rozhodují o čem? Na co mám přesně odpovědět?

Jak moc ovlivňuje pohled na kvalitní/nekvalitní článek to, zdali je napsán na trendující téma.

:bulb:Ale obecně Jirko, souhlasím s tím, že formulář mohl být připravený s větší pečlivosti a pomocnými příklady, pro lepší pochopení problematiky. Na druhou stranu tvrdit o něčem, že je paskvil (překládám si jako “úplně k ničemu”) je z tvé strany trochu přehnané. A pokud bys i příště reagovat konstruktivní kritikou, jako tomu bylo teď (díky za to), byla by naše diskuze v komunitě určitě užitečnější jak nám samotným, tak ostatním čtenářům.

Omlouvám se za slovo paskvil. Vzpomněl jsem totiž na studia, kdy se za podobnou úroveň dotazníků prostě vyhazovalo. :slight_smile:

1 Like

Tak velkým ukazatelem je, kolik lidí čte určité typy zaměření článků více a které méně. Klidně bych tedy u každého článku zveřejňoval, kolik už ho četlo lidí. Jinak před několika lety mě celkem bavily víkendové hlasovačky (ankety), analýza různých aplikací a také ty palce nahoru a dolů k diskutujícím. :slight_smile:
Celkově by se mi nyní líbilo méně reklam a články rozdělit do určitých kategorií, podle kterých by šly lépe hledat i starší články. Kategorie mě napadají např. mobily a další zařízení, auta, recenze, e-shopy, aplikace a software, firmy (výrobci, operátoři, plány a vize), legislativa (kauzy, nařízení), slevy, komerční články, AI, ostatní.

Díky že se zapojuješ tímto no hate způsobem.
Počet přečtení je dobrým ukazatelem, ale může být i velmi špatným vodítkem. Ukážu na příkladu.

Cvičný nadpis:

  1. Tak tohle jsme fakt nečekali. I Apple bude koukat.
  2. Qualcomm představil Snapdragon 1000 Gen 6

S trochou nadsázky se dá představit, že oba nadpisy by mohly patřit jednomu na chlup stejnému článku. Ale v tom prvním případě by, přečtení článku mohlo být řádově vyšší. Ale to ještě nic neprozrazuje o “kvalitě obsahu”. Proto postavit hodnocení kvality jen na zobrazení, může být extrémně zavádějící.

Hlasovačky atd. byly fajn seriály a články, ale postupem času je ale bohužel četlo méně a méně lidí, tak jsme je přestali psát.

Na webu Svět Androida máme celkem 55 (pod)kategorií, to je za nás docela dost. Ale je pravda, že jsme je přidávali v takovémto množství relativně nedávno, tak Jirko kouknout do menu webu, třeba tam nejdeš co hledáš.

Kategorií by za mě mělo být maximálně 15. Těch 15, které se čtou nejvíce. Jinak pokud zásadně rozhoduje nadpis, zda čtenář článek vůbec otevře, pak větší objektivita bude, pokud nadpis nebude stylem clickbajtu.